30. apr. 2013

Josef var vel Jesus' Adoptivfar?

I økumeniske sammenhænge kommer temaet Jesus' søskende nogle gange op. Det er nemlig noget, forskellige kirkesamfund ser meget forskelligt på.

I Biblen står der bl.a. (Det er ikke mig selv, der har fundet de her steder, det har mennesker, der kan sprog. Så sænk jeres høtyve.)

Er det ikke tømrerens søn? Hedder hans mor ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Bor alle hans søstre ikke her hos os? Hvor har han så alt dette fra?« Matt 13,55-56
Jesus hos en Josef, der er gammel 
nok til at have en masse børn. 
Guido Reni, 1635

Så kom Jesu mor og hans brødre, og de sendte nogle ind til ham for at hente ham, men selv blev de stående udenfor. Han sad omgivet af en hel skare, og de sagde til ham: »Se, din mor og dine brødre og dine søstre står udenfor og spørger efter dig.« Markus 3, 31-32

De holdt alle i enighed fast ved bønnen, sammen med kvinderne og Jesu mor Maria og hans brødre. Apostlenes Gerninger 1, 14

(...) men andre af apostlene så jeg ikke, kun Jakob, Herrens bror. Galaterbrevet 1,19

Voldsomt generaliseret kan protestanterne, katolikkerne og de ortodokse godt blive enige om, at Jomfru Maria var netop det - jomfru - da hun fødte Jesus. Det er forskelligt, hvor vigtigt det anses, at hun blev ved med at være det. For protestanterne betyder det ikke voldsomt meget, de er skeptiske og mener, at ovenstående "brødre" og "søstre" skal tages bogstaveligt. Ifølge Romersk Katolsk tradition er de omtalte "brødre" og "søstre" fætre og kusiner (det giver lidt mening sprogligt). Ifølge ortodokse kristne dækker ordene over Jesus' halvbrødre og -søstre, som Josef har fra et tidligere ægteskab. Jo renere man gerne vil se Maria, jo sværere bliver det at forestille sig, at hun skal have "kendt nogen", som man siger.

På Jesu tid ville det være virkelig underligt ikke at have nogen søskende. Men selvfølgelig ikke lige så underligt som at være Guds søn.

Men spørgsmålet om Jesus' søskende er interessant på flere måder.

Min mor ringede en dag og spurgte mig, hvorfor Det Nye Testamente begynder med Jesu slægtsbog (med Josef som Jesus' far), når nu Josef ikke var Jesus' rigtige far. Josef og Jesus deler jo ikke "gener" - hvorfor gælder det så? Siden samtalen har jeg tænkt en del over det.

Jeg sprang i mine religionsvidenskabelige bukser og svarede, at det er fordi, det skal opfylde noget fra Det Gamle Testamente. 

Jeg tilføjede, at forfatterne ikke tænkte i gener, og at Jesus desuden var lige så meget/lidt i familie med Maria som med Josef. Jesus er ikke blevet til ved en sammensmeltning af et Maria-æg og en Helligånds-sædcelle. Han er født, ikke skabt. 

Jeg har vel mere Mariablod i mine årer, end Jesus havde i sine?

Jeg tænker på Maria og Josef som en slags adoptivforældre til Jesus. "Biologisk" har Jesus vel ikke nogen søskende. Jesus er af samme stof som Gud. Gud er Jesus' Far. Gud er også min Far. På dén måde er alle mændesker jo Jesu brødre på lige fod med ovennævnte Jakob.

Eller hvad?

2 kommentarer:

  1. Det er et meget interessant problem. På koncilet i Kalchedon i 451 besluttede man sig for at lægge sig fast på læren om Kristi dobbelte natur, dvs. at Jesus skal forstås som 100% menneske og 100% Gud. Menneske er man vel kun som "dannet i moders liv", som der står i en af salmerne fra GT. Der er tale om et paradoks, og hvis man ikke kan affinde sig med det, forsøger man sig med diverse filosofiske krumspring for at forklare det uforklarlige; man ønsker at løse mysteriet.

    SvarSlet
  2. Ja.

    Jeg kender én, der mener, at Jesus blev puttet ind i et Maria-æg, hvorved han er både menneske og Gud. Det kan jeg ikke forestille mig.

    Du har (nok) ret. Jeg vil så gerne forstå det. Videbegærlighed er bestemt en af mine svagheder.

    SvarSlet