8. mar. 2014

Madonna Lactans - Verden Viser sig at være Fuld af Malerier af Jomfru Maria, der ammer Jesus

File:Leonardo da Vinci - Madonna Litta - WGA12702.jpg
Madonna Litta af Leonardo da Vinci, 1490-91
I forbindelse med en artikel, jeg har skrevet, er jeg faldet over malerier af Jesus, der bliver ammet af jomfru Maria. Og der er virkelig mange! Det er simpelthen en hel genre.

I Lukasevangeliet kapitel 11 står der "Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!«". Det må jeg nok sige.









Skulle man mene, at ovenstående billede er lidt for diskret..
File:David Mary and Child detail.jpg
Gerard David: Mary and Child, 1490

File:Josefa de Óbidos - Virgem amamenta o menino.jpg
Virgem amamenta o homino af Josepha de Obidos 1664
.





















.. eller være i tvivl om, hvad der foregår - så er der simpelthen bare med at dykke ned i det. Der er masser at tage af.

Jeg synes, det er virkelig interessant, at kristne har været så friske på lige at vise lidt bryst. Og så gudsmoders!













Til sidst bliver jeg nødt til også lige at vise et billede af Bernard af Clairvaux. Han var i det hele taget en lidt underlig fyr. Han var munk og tilsyneladende så heldig, at Jomfru Maria lige sendte et squeeze brystmælk hans vej. Det findes der også mange billeder af.


Lactação de São Bernardo af Josefa de Óbidos, 1660-70

Ingen kommentarer:

Send en kommentar