19. apr. 2013

Om Jeg Har Læst Bibelen? Jeg Har Set "The Bible"

Jeg har set de første to afsnit af tv-serien "The Bible", der blev sendt i USA i løbet af marts. Serien er i ti dele, fem dobbeltafsnit. Skaberne af serien, der bl.a. også står bag "Survivor" har udtalt, at "Billions of people will see this series. Billions". Vi får se.

Seriens åbningsscene er Noa, der på arken fortæller sin familie verdenshistorien (der jo på det tidspunkt ikke er så lang). Noget af det første, der falder mig i øjnene, er, at skuespillerne ser lige så mellemøstlige ud som dem i "Life of Brian". 


Adam og Eva 

Først og fremmest ligner de to nogle fra en undertøjs-reklame. Det er de formentlig også, for de er bege modeller. Det er et gennemgående tema blandt skuespillerne, og jeg kan allerede afsløre nu, at "Jesus" også er model. Nåja. Syndefaldsmyten bygger de på gamle fortolkninger: Adam, der ligner en europæer, forføres af en mere eksotisk udseende Eva, der kommer hen til ham med frugten... På trods af, at der i Bibelen står "Hun gav den også til sin mand, der var hos hende, og han spiste" (Gen 2,6). Det er ikke et æble, de spiser, det må jeg give dem.

Det grimme er sorteret væk

Englene kommer hjem til Lot i Sodoma. Bøllerne kommer vil have englene udleveret - CUT! "Jeg har to døtre, som ikke har ligget med nogen mand. Dem vil jeg føre ud til jer, så I kan gøre med dem, hvad I har lyst til. Men disse to mænd må I ikke gøre noget." (Gen. 19,8) ACTION! - Englene blænder bøllerne og går Ninjaamok, hvorved de redder familien ud af Byen. Lots hustru bliver til en saltstøtte - CUT! Sidste del af Lots historie, der ender med "Sådan blev begge Lots døtre gravide med deres far" (Gen. 19,37) var der ikke tid til. Ti timer er heller ikke meget.

Abraham og Isak

Jeg har læst Frygt og Bæven, hvad der føles som 35 gange, og derfor så jeg ekstra godt med, da det blev tid til Abrahams ofring af (den blonde) Isak. Som bekendt er både Abraham og Biblen tavs hvad angår hans følelser og tanker. Hvad forfatterne vælger af fylde historien ud med er altså interessant. Da Sara opdager, hvad der er ved at ske, løber hun i afmagt mod bjerget. Abraham er tynget, og Kirkegaards pointe - at Abraham ikke tvivler, fordi Gud har lovet, at Isak skal få en masse efterkommere - er glemt. I stedet vælger de altså at gøre handlingen og personerne lettere at relatere til. Abraham græder og siger "tilgiv mig", da han med bævende hånd skal til at slå Isak ihjel. Det er altså kunstnerisk frihed.

Mere hører vi ikke til Isak, og Jakob bliver ikke nævnt.

Moses

Vi springer nemlig frem til Moses, og den sidste halvdel af afsnittet følger vi ham fra Paladset til Sinaj. De første ni plager kommer vi igennem på 1 minut og 9 sekunder. Jeg har taget tid. Hvor centrale er de også, når det kommer til stykket?

Afsnittet slutter på toppen, bogstaveligt talt. Så vi ser ikke Moses komme ned fra bjerget til sine venner, der slår sig løs rundt om guldkalven, hvorfor en hel masse bliver slået ihjel og Gud sender plager.

Det ville også være en downer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar