15. mar. 2013

Agnostiker - Agschmostiker

En agnostiker er et menneske, der hævder at det er umuligt at opnå viden om Guds eksistens. Det fantastiske menneske Stephen Colbert siger det mere ligetil: "Now, isn't an agnostic just an atheist without balls?"

En af mine helte, præsten Paul Washer, fortæller om en samtale, han har haft med en agnostiker. Washer spurgte denne mand, hvordan han - hvis han virkelig var agnostiker og mente, at der var en mulighed for Guds eksistens - kunne lade være med at prøve at finde ud af, om det her super fede passer. Agnostikeren gav Washer ret i, at det ville være tilfældet.

Jeg kender flere mennesker, der har begyndt at omtale sig selv som "agnostikere" i stedet for "ateister", vist i den tanke, at det er mindre voldsomt og absolut. Gud kan jo godt eksistere. Men jeg er også af den overbevisning, at man ikke kan være helt sikker på noget som helst. Min fornuft er mangelfuld, og derfor bør jeg ikke stole blindt på den.

Så når jeg taler om viden og om at være sikker på noget, så tænker jeg "sikker" på et andet niveau. Det handler om en slags underbevidst sandsynlighedsregning. Jeg er så sikker, som det er muligt for mig at være, på, at Gud eksisterer. 

Agnostikere er kommet frem til det modsatte resultat. At Guds eksistens er lige så sandsynlig som the flying spaghettimonsters er. De fleste agnostikere, jeg kender, er i hvert fald så sikre, de kan være, på at Gud ikke eksisterer. 

Agnostikere kan altså lægge afstand til ateisterne, men for mig at se er de altså bare ateister med drys på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar