14. jan. 2015

Hvorfor har Heteroseksuelle Ikke Nogen Parade?

Jeg er flere gange blevet stillet ovenstående spørgsmål. Senest i samtale med et par litauere. Som bekendt er gay pride netop dér kontroversielt, og det er farligt at deltage.

Paraden og fænomenet "gay pride" provokerede dem, og det var min opfattelse, at de så den som et udtryk for, at homoseksuelle måtte mene, at de var mere interessante end heteroseksuelle, og at særlige regler burde gælde dem.

Holdningen blandt litauerne var, at folk må gøre hvad de vil derhjemme, men ikke bør skilte med det udenfor. Jeg tror ikke, de forstår, at det er at begå vold mod folk.

Men netop i Litauen og lignende steder er gay pride og lignende arbejde vigtigt. Så længe unge mennesker begår selvmord, lever i ulykkelige forhold og et liv fuld af skyld og skam, så giver det mening, at der bliver holdt en parade, der bliver omtalt helt ind i miljøer med ensomme mennesker, der tilhører seksuelle minoriteter. At de hører, at der er mennesker som dem. Og at de mennesker ikke skammer sig. Det er derfor, det hedder "pride".

For at vende tilbage til begyndelsen, så synes jeg, at heteroseksuelle skal slå sig løs og holde lige så mange parader, de vil. Det tror jeg da, de fleste vil synes er dejligt.